Nyheder fra Finnair

31 januar, 2019

Her kommer et udpluk af de seneste nyheder fra Finnair – ny generation af flyvemaskiner, det sikreste flyselskab og nye ruter til Sapporo, Los Angeles og Delhi.

Første flyselskab i Europa med Airbus A350 XWB

Finnair er det første flyselskab, der begyndte at flyve med Airbus A350 XWB. Det er den eneste flymodel i historien, der er blevet optaget på klimaorganisationen Carbon Disclosure Projects liste, The Leadership Index. Finnairs A350 er 20 procent mere lydsvag end den nuværende generations flyvemaskiner og har et lydniveau, der ligger hele 16 decibel under det aktuelle standardkrav.

Med ny rute til Sapporo og bliver Finnair markedsførende fra Europa til Japan

Den 15. december begyndte Finnair at flyve mellem Helsinki og Sapporo på Hokkaido øen i det nordlige Japan. Ruten flyves frem til 27. marts 2020. Der er to ugentlige afgange nonstop fra Helsinki til Sapporo, som har 2,6 millioner indbyggere. ”Med fem japanske byer, Nagoya, Tokyo, Osaka, Fukuoka og Sapporo, i vores rutenet er vi nu det største europæiske flyselskab på flyrejser til Japan”, siger Finnairs Skandinavianchef Robert Lönnblad.

Sapporo, som arrangerede vinter-OL i 1972, er Japans vigtigste vintersportssted.

Finnair til Los Angeles med Airbus A350 fra 31. marts

Den 31. marts begynder Finnair at flyve til Los Angeles fra Helsinki tre gange om ugen. Alle flyvninger har fleksible forbindelser fra København, Stockholm og Göteborg. Finnair flyver med det nye flagskib Airbus A350 på strækningen. Flyvetiden fra Helsinki til Los Angeles beregnes til 11 timer og returrejsen til Helsinki til 10 timer og 30 minutter.

Finnair flyver dagligt til Delhi i hele vinterperioden

Finnair flyver dagligt nonstop til Delhi i Indien fra Helsinki i vinterperioden 2019. Altid med fleksible forbindelser fra København med en flyvetid på 9 timer, 25 min., Stockholm 8 timer og 40 min. og Göteborg med 9 timer og 5 min. Delhi har 20 millioner indbyggere. Alle kommercielle lastbiler i Delhi drives i dag af ren naturgas for at forbedre bymiljøet. Valuta: Rupee.

Finnair flyver nonstop til den 125. Canton-messe 2019

Finnair flyver nonstop fra Helsinki til den 125. Canton-messe i Guangzhou i Kina i perioden 1. april til og med 1. maj. Altid med fleksible forbindelser fra København og Billund. Verdens største handelsmesse fylder 125 år i år. Den finder sted i “China Import and Export Complex”, der ligger på øen Pazhou i Guangzhou. I år er der 25.000 udstillere. Finnair flyver til Guangzhou hele året med 3 ugentlige afgange.

Finnair er verdens sikreste flyselskab

Tyske JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) vurderer de sikreste flyselskaber i verden hvert år og giver hvert flyselskab et sikkerhedsindeks. Finnair ligger højest på listen for 2019 med et sikkerhedsindeks på 93,91 %. Ifølge JACDEC rejser ca. 4 mia. passagerer med fly hvert år, og det er den sikreste måde at rejse på. Beregningen af sikkerhedsindekset baseres på præstationen i tre kategorier: flyulykker og faremomenter gennem de seneste 30 år, virksomhedens driftsmiljø og infrastruktur samt driftsfaktorer, som f.eks. flyflådens alder. Disse faktorer sammenlignes derefter med det årlige antal betalte passagerkilometer.

Finnair lancerer ny service til klimakompensation

Finnair har introduceret en ny service, som gør det muligt for den rejsende at klimakompensere sine flyrejser. Dette gøres enten ved at støtte et klimaprojekt, der arbejder på at mindske kuldioxidaftrykket, eller ved at købe biobrændstof, der anvendes i tankene. Servicen hedder “Push for change” og er tilgængelig på Finnairs hjemmeside. Finnair vil også klimakompensere for sine medarbejderes rejser inden for denne service.

Fakta om Finnair

Finnair flyver op til 32 gange om ugen mellem København og Helsinki, samt 7 gange om ugen mellem Billund og Helsinki. Altid med fleksible forbindelser til Finnairs 18 destinationer i Asien: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Guangzhou (26.04-27.10), Hongkong, Ho Chi Minh City (Vintertid), Krabi (Vintertid), Nanjing (fra maj 2018) Phuket (Vintertid), Nagoya, Tokyo, Osaka, Seoul, Fukuoka (27/04-28/10), Shanghai, Singapore, Xián (30.4-27.10) och Goa.

Finnair flyver op til 16 destinationer i Finland: Helsinki,Ivalo, Joensuu, Kuusamo, Kittilä, Kuopio, Oulo, Rovaniemi, Turku, Tampere, Vaasa, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kokkola og Mariehamn.

(Kilde og fotos: Finnair)